سئو برای فروشگاه آنلاین

سئو چیست SEO چیست آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو متمم

صفحاتی که وجود دارند اما ضرورتی ندارد که بررسی شوند را لیست می‌کند. به گوگل می گوید که هر چند وقت یک بار در کدام بخش‌ها به روزرسانی انجام می‌شود و به ایندکس مجدد نیاز دارند و در نهایت اولویت صفحات نسبت به یکدیگر را نیز تعیین می‌کند. بعد از این که ساختار موردنظر را طراحی کردید، نوبت به پیاده‌سازی آن و معرفی ساختار به گوگل از طریق سایت‌مپ یا نقشه سایت می‌رسد. از آنجایی که ما در سئو، سایت را در سه سطح داخلی، خارجی و تکنیکال بهینه‌سازی می‌کنیم، تدوین استراتژی سئو هم شامل برنامه‌ریزی برای هر سه سطح است. قبل از اینکه اصلاً وارد بحث سئو و تدوین استراتژی شویم، باید اول مقدمات و زیرساخت‌ها را مهیا کنیم. منظور از استراتژی سئو، همان برنامه و پلنی است که باید برای رسیدن به هدفی معین (مثلاً افزایش ترافیک ارگانیک سایت) بچینید و اقدامات لازم برای رسیدن به آن هدف را در این برنامه مشخص کنید.

اگر بودجه سایتتان روی صفحاتی خرج شود که اهمیت چندانی برایتان ندارد، استراتژی سئو شما با مشکل جدی مواجه خواهد شد. موتورهای جستجو بیش از هر زمان دیگری به فاکتور تجربه کاربری اهمیت می‌دهند. فاکتوری که «راحتی استفاده در موبایل» نقش اساسی در آن ایفا می‌کند. دیدن چنین پیامی ممکن است کاربران و مشتریان سایت فروشگاهی شما را نگران کند. بنابراین بهتر است به این دلیل هم که شده از پروتکل HTTPS استفاده کنید. در یک فروشگاه اینترنتی مشتریان می توانند راجع به محصولاتی که از شما خریداری کرده اند نظر بگذارند.

صفحات محصول و دسته‌بندی بدون شک مهمترین صفحات برای رتبه‌بندی هستند. اگر شخصی آنها را در گوگل پیدا کند، بلافاصله به تمام محصولات شما در آن دسته دسترسی خواهد داشت. با در نظر گرفتن این آمار ها، درک و اجرای بهترین شیوه های سئو می تواند به تغییر و تحول فروش شما در سایت فروشگاهی کمک کند. آموزش‌های رایگان ما شامل مقالات، پادکست و فیلم‌های آموزش سئو است. آموزش‌های حرفه‌ای ما شامل دوره‌های آموزش سئو و محصولات آموزشی سئو (وبینار، کتاب و فیلم‌، همایش و کارگاه) است.کار دیگر ما در آکادمی سئو سفینه؛ تولید ابزارهای سئو است.

در این راهنمای کاربردی، به‌صورت کاملاً عملی توضیح داده‌ایم که چطور می‌توانید سایت فروشگاهی‌تان را برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنید و رتبه سایت‌تان را در نتایج جست‌وجو ارتقا دهید. سئوی آن پیج یا داخلی برای پلتفرم های تجارت الکترونیک به این معنی است که مطمئن شوید کلمات کلیدی شما در مکان های مناسب قرار دارند. این راهی است برای اطمینان از اینکه گوگل دقیقاً می داند صفحه شما در مورد چیست. رعایت کردن اصول سئوی داخلی برای نتیجه گرفتن سایت شما در گوگل ضروری است. درست است که استفاده از کلمه کلیدی در نامک صفحه؛ موثر است اما هیچ نیازی به استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در نامک ها نیست. این عمل نه تنها آن را برای سئو بهینه‌تر نمی‌کند بلکه باعث می‌شود نامرتب و بهم ریخته به نظر آیند.

سئو سایت فروشگاهی فرآیند بهبود رتبه بندی ارگانیک فروشگاه آنلاین و دیده شدن آن در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ است. با ایجاد لینک‌های خارجی از سایت‌های معتبر به صفحات سایت خود، می‌توانید اعتبار و اعتماد گوگل را به سایت خود افزایش دهید. رپورتاژ آگهی نیز روشی دیگر برای لینک‌سازی است که با انتشار مقالات تبلیغاتی و قرار دادن لینک‌های سایت در رسانه‌های معتبر، امکان جذب بازدیدکنندگان جدید و افزایش اعتبار سایت را فراهم می‌کند. این روش‌ها به موتورهای جستجو نشان می‌دهند که سایت شما منبع معتبری است و در نتیجه می‌تواند در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب کند. در دنیای پویای تجارت الکترونیک، تسلط بر سئو سایت فروشگاهی فقط یک مزیت نیست.

اگر یک وب‌سایت سریع، ریسپانسیو و بدون تبلیغات آزاردهنده باشد، شانس بیشتری برای دیده شدن خواهد داشت. معیارهایی مثل زمان ماندگاری کاربر (Dwell Time)، نرخ پرش (Bounce Rate) و تعاملات کاربر (User Engagement) نقش بزرگی در رتبه‌بندی دارند. بهینه‌سازی Core Web Vitals، استفاده از طراحی موبایل‌محور (Mobile-First Design) و کاهش زمان بارگذاری صفحه (Page Load Speed) از ضروریات سئو در ۲۰۲۵ هستند. حتی در مارکت پلیس‌ها نیز می‌توانید از اصول سئو برای بهبود نمایش محصولات خود استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی مناسب در عنوان و توضیحات محصولات می‌تواند به شما کمک کند تا در جستجوهای داخلی مارکت پلیس‌ها بهتر دیده شوید.

با این تبلیغات مخاطبان هدف جذب می شوند و فروش خود را انجام میدهند و تبدیل به مشتری وفادار می شوند. Moz Keyword Explorer یکی دیگر از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که به شما کمک می‌کند تا قابلیت‌های کلمات کلیدی را بررسی کرده و عملکرد آن‌ها را مقایسه کنید. یکی از بهترین منابع آموزشی برای سئو کردن فروشگاه آنلاین شما، رقبا هستند! یا مثلا اگر نمی‌دانید باید در زمینه ساخت بک لینک بیشتر رپورتاژ بخرید یا بک لینک‌های وبلاگی، رقبا را آنالیز کرده و نسبت به نحوه فعالیت آن‌ها، تصمیم دقیق‌تری بگیرید. حالا اگر کمی هوشمندتر باشید، متوجه می‌شوید که قرار دادن یک جدول در ابتدای صفحه که همه دوره‌ها را مقایسه کند، نوشتن قیمت هر دوره و...

البته نکته مهم اینجاست که گوگل به شدت نسبت به ساخت مصنوعی بک لینک حساسیت دارد و به همین دلیل به هیچ عنوان نباید بدون داشتن تخصص قبلی، به سراغ بک لینک‌ها بروید. بنابراین یا از یک مشاور سئوی واقعا متخصص کمک بگیرید یا حداقل در این مورد چند دوره آموزشی ببینید. بله، بسیاری از منابع از جمله خود گوگل گفته که به هیچ عنوان نباید اقدام به خرید یا ساخت «بک لینک» کنید. اما خب تجربه نشان می‌دهد که بدون استفاده از بک لینک، عملا در بسیاری از حوزه‌ها نمی‌توانیم رقابت کنیم و از رقبا عقب می‌مانیم. با توجه به همین قطعا بعد از کمی فعالیت، یعنی حدودا 3 الی 4 ماه یا بعد از انتشار حداقل 10 الی 15 مقاله، باید به مرور کار ساخت و خرید بک لینک را شروع کنیم. دوستان عزیز بعضی حوزه‌ها هستند که مجبورند صفحاتی با محتوای کم در سایت‌شان تولید کنند.

البته اگر سایت شناخته شده‌ای نباشید؛ کارتان کمی مشکل است چون افراد خیلی کمی هستند که به سایت‌های تازه‌کار؛ لینک فالوو بدهند. اما چاره‌ای ندارید و باید از اینگونه محتواها در سایتتان زیاد داشته باشید. واقعیت این است که ساخت بک‌لینک برای محتوای اطلاعاتی مانند پست‌های وبلاگ، اینفوگرافیک، ابزارها و… بسیار ساده‌تر است. در سایتتان به دنبال صفحاتی با محتوای یکسان اما URLهای متفاوت باشید، خیلی اوقات دلیلی برای وجود دو صفحه یکسان وجود ندارد. اگر فکر می‌کنید انجام این کار در تک‌تک صفحات سایت شما برایتان سخت است، سعی کنید از مهم‌ترین صفحات شروع کنید. فقط از عنوان دسته‌بندی (برای صفحات دسته‌بندی) و از عنوان محصول (برای صفحات محصول) استفاده کنید.

در این مرحله، باید صفحه های سایتتان را از منظرهای مختلف بهینه سازی کنید. مثلا تیترها، url، سئو عکس، محتواها، عنوان صفحه، دیسکریپشن و سایر قسمت هایی که موتور جستجو آن‌ها را به عنوان بخشی از محتوای داخل صفحه می‌شناسند. با پیروی از این مراحل، می‌توانید سئوی سایت فروشگاهی خود را بهبود بخشیده و در نتیجه به موفقیت بیشتری در دنیای آنلاین دست یابید. اگر به فکر افزایش فروش و ارتقا برند خود هستید و میخواهید در بین رقبای حوزه فعالیت خود قرار بگیرید نیاز است که به طور جدی سئو فروشگاه را برای سایت خود در نظر بگیرید. چرا که سئو باعث می شود مشتریان بالقوه از سایت شما دیدن کنند و خرید از شما افزایش یابد. خدمات تبلیغات سئوی ما برای جذب ترافیک هدفمند به فروشگاه آنلاین شما و تبدیل کلیک به فروش طراحی شده‌اند.

این‌گونه مطمئن می‌شوید که حداقل گوگل یکی از صفحات را ایندکس می‌کند. یک صفحه دسته‌بندی شامل چندین محصول مختلف (یا دستورالعمل‌ها، فیلم‌ها یا هر چیز دیگری) است. هر کدام از این موارد باید با استفاده از نوع schema.org مربوط به خودش علامت‌گذاری (مارک‌آپ) شوند. اکثر افراد یک اشتباه بزرگ مرتکب می‌شوند و در شروع کار؛ روی رتبه گرفتن در عبارات پر جستجویی که فوق‌العاده رقابتی هستند برنامه‌ریزی می‌کنند. اگر محصولاتی را می فروشید که توسط شرکت های معتبر ساخته یا عرضه شده اند، ممکن است آنها سیاستی داشته باشند که خرده فروشان مجاز می توانند لینک دریافت کنند. به آنها ایمیل بزنید تا بپرسید آیا به فروشگاه شما لینک می دهند یا خیر.

همچنین، تحلیل رفتار کاربران با ابزارهایی مانند Google Analytics 4 (GA4) می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره چگونگی بهینه‌سازی صفحات ارائه دهد. در نتیجه، تنها داشتن محتوای باکیفیت کافی نیست؛ بلکه تعامل کاربران با سایت، عاملی تعیین‌کننده در سئو خواهد بود. امروزه داشتن یک استراتژی فروش و بازاریابی موثر برای کسب‌وکارها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دو روش پرکاربرد و محبوب برای جذب مشتری و افزایش فروش، استفاده از تکنیک‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) و فروش در مارکت پلیس‌ها هستند. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که می‌توانند بر اساس نوع کسب‌وکار، محصولات ارائه شده، بازار هدف و بودجه موجود، تاثیرات مختلفی داشته باشند. در این مطلب به بررسی و تحلیل این دو استراتژی پرداخته‌ایم تا به شما کمک کنیم بهترین تصمیم را برای کسب‌وکار خود بگیرید.

یکی دیگر از نکات مهم در سئوی سایت فروشگاهی، نوشتن محتوا با طول مناسب است. به طور کلی قانون خاصی برای طول یک محتوا وجود ندارد، اما آمار نشان می دهد که وب سایت هایی با طول محتوای بیشتر، اصولا رتبه بهتری دارند. اما باید به این نکته هم توجه کنید که طول محتوا به موضوعی که در مورد آن می نویسید نیز بستگی دارد. شاید بتوان گفت دیجی کالا یکی از رقبای اصلی سایت های فروشگاهی است؛ در نتیجه تحلیل و بررسی آن می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند. یکی از روش های پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاریتان، مراجعه به قسمت جستجوی محصول دیجی کالا است.

بهینه‌سازی تصاویر محصولات با کاهش حجم آن‌ها و اضافه کردن متن جایگزین (Alt Text) برای هر محصول، تأثیر زیادی در سرعت بارگذاری سایت و رتبه‌بندی در جستجوهای تصویری دارد. طراحی ریسپانسیو و بهینه‌سازی صفحات برای دستگاه‌های موبایل از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بیشتر کاربران برای خرید لوازم آرایشی از گوشی‌ موبایل استفاده می‌کنند. بهترین سایت فروش آنلاین لوازم خانگی وقتی برای شما طراحی و راه اندازی شد می رود ته صف یک میلیون وب سایتی که در فضای وب وجود دارد. هنگامی که سئو قوی بر روی کلمات کلیدی اصلی و لینک سازی های درست در سایت قرار گرفت، می توان بر روی فروش آن هم حساب باز کرد. بهینه‌سازی صفحات محصولات با توضیحات دقیق و جذاب، همراه با استفاده از کلمات کلیدی در عناوین و متون، به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو کمک می‌کند.

با این ترفندها به شما قول می دهیم که افزایش کلیک فوق العاده ای داشته و فروش سایت تان چندین برابر می شود. عنوان صفحه (title) بدلیل تاثیری که روی نرخ کلیک صفحه در نتایج جستجو می‌گذارد دارای اهمیت فراوانی در سئو فروشگاهی است زیرا به کاربر و موتورهای جستجو درباره محتوای صفحه اطلاعات ارائه می‌دهد. عنوان صفحه بهینه سازی شده باید خلاصه، گویا و شامل کلمات کلیدی بوده و بین ۵۵ تا ۶۰ کاراکتر باشد. الگوریتم‌های جدید گوگل بر نیت جستجو (Search Intent) تمرکز دارند و دیگر صرفاً بر کلمات کلیدی (Keywords) تأکید نمی‌کنند. کاربران دیگر فقط به دنبال اطلاعات عمومی نیستند؛ آن‌ها می‌خواهند پاسخ دقیق، کوتاه و کاربردی بگیرند. سئو معنایی (Semantic SEO) در این سال‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده و موتورهای جستجو (Search Engines) قادرند تفاوت میان اطلاعات سطحی و محتوای باکیفیت را تشخیص دهند.

ابتدا صفحاتی که مدت زیادی بازدید نداشته و فروشی از آنها ندارید را حذف کنید؛ یادتان باشد که آدرس آنها را به مرتبط ترین صفحه از سایت ریدایرکت کنید. برچسب های سایت فروشگاهی علاوه بر اینکه در سئو سایت می توانند تاثیر مثبتی داشته باشند، از جهاتی به ضرر سایت هم خواهند بود. تعداد محصولات فروشگاه های اینترنتی به مرور زمان زیاد خواهد شد؛ برخی از این محصولات هر کدام رنگ و مدل مختلفی دارند که باید برای هر یک از آنها صفحات و URL های متفاوتی ایجاد شود. زمانی که این محصولات افزایش پیدا کند، تعداد این صفحات نیز بیشتر شده و مدیریت و رسیدگی به محتواهای آنها نیز سخت خواهد شد. در نتیجه شما یک سایت فروشگاهی با تعداد بسیار زیادی از صفحات بلا استفاده و به اصطلاح زامبی پیج خواهید داشت. علاوه بر نوشتن توضیحات برای هر محصول، باید برای هر دسته بندی نیز محتوای مفید، با طول مناسب و دارای کلمات کلیدی نیز آماده کنید.

تصور کنید که شما یک مغازه کیف و کفش فروشی در انتهای یک پاساژ خلوت دارید و دوست شما نیز یک مغازه کیف و کفش فروشی در ابتدای یک پاساژ پر رفت و آمد دارد. فرآیند تحقیقات کلمات کلیدی به تنهایی یک موضوع مهم در سئو سایت است. چنانچه نمیدانید چطور این فرایند باید انجام شود پیشنهاد میکنم مقاله تحقیق کلمات کلیدی را مطالعه کنید. با استفاده از خدمات سئو محلی، محصولات خود را در مقابل بازار هدف قرار دهید. ما از سئو داخلی و سئو خارجی، لیستینگ در Google My Business، مدیریت اعتبار آنلاین و ساخت بک لینک های محلی(Local) پشتیبانی می‌کنیم.

برای این کار، باید از کلمات ساده به جای اصطلاحات فنی برای نوشتن اطلاعات استفاده کنید. هم عناوین و هم تگ‌های هدینگ نه تنها تأثیر قوی بر مشتریان بالقوه دارند، بلکه به شدت بر دیده‌ شدن وبسایت در SERP تأثیر می‌گذارند. اگر از ووکامرس استفاده میکنید، روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید محصولات کم فروش  فصل را به انتهای لیست محصولات سایت هدایت کنید. اصطلاح B2C مخفف عبارت business-to-consumer به معنای «از تولیدکننده به مصرف‌کننده» است. منظور از این اصطلاح، فروش مستقیم محصولات و خدمات از جانب تولیدکننده به مصرف‌کننده است.

در صورتی که سایت شما وردپرسی است می‌توانید با استفاده از افزونه‌های سئو وردپرس یک قالب برای عنوان صفحات دسته بندی و محصولات سایت خود قالب تعریف کنید. ساختار اطلاعاتی مناسب در سایت فروشگاهی، مانند تصویر زیر خواهد بود و دارای یک معماری هموار است که هر صفحه بصورت سلسله مراتبی به صفحات زیرین خود لینک داده است. بهتر است آدرس هر بخش از سایت فروشگاهی به شکل زیر باشد؛ به این ترتیب تاثیر مثبتی در سئو سایت فروشگاهی و رضایت کاربر خواهد داشت. آشنایی با SEO و فلسفه آن، چیزی نیست که مختص برنامه‌نویسان و طراحان سایت باشد. فروشگاه‌های فیزیکی که کالاهای خاصی را می‌فروشند (مانند پوشاک، لوازم الکترونیکی یا کتاب‌فروشی‌ها) می‌توانند از سئو محلی برای جذب مشتریانی که در جستجوی محصولات در منطقه خود هستند استفاده کنند. محتوایی تولید کنید که نشان‌دهنده تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و قابل‌اعتماد بودن (Trustworthiness) شما باشد.

با استفاده از سئو درست دسته بندی‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا ساختار سایت را بهتر درک کنند و صفحات محصولات را به طور دقیق ایندکس کنند. همچنین کاربران به راحتی می‌توانند محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند و تجربه کاربری بهتری خواهند داشت. این کار با بهینه سازی عنوان ها، توضیحات متا، کلمات کلیدی و ساختار URL دسته بندی ها انجام می‌شود. ساختار مسطح سایت به شما کمک می کند تا در یک تجربه کاربری بهتر، رتبه بالاتری کسب کنید. شما می توانید ببینید که محصولات شما تنها چند کلیک با صفحه اصلی شما فاصله دارند و این امر باعث می شود خریداران به راحتی و به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری