بهینه سازی سایت برای Mobile-first Design

بهینه سازی سایت برای موبایل آموزش 11 گام اساسی

بنابراین طراحی Responsive کار چندان پیچیده‌ای نیست اما نیاز به حوصله و دقت دارد. باید به ابعاد بلوک‌ها، اندازه‌ی فونت و ابعاد عکس‌ها و در دسترس بودن منوها و ابزار جست‌وجو و حتی موارد جزئی‌تر مثل نمایش تمام‌صفحه‌ی عکس‌ها توجه کرد. در رویکرد موبایل اول، تمرکز بر ارائه محتوای مهم در ابتدای صفحه و اطمینان از اینکه کاربران برای دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود نیازی به پیمایش زیاد نداشته باشند، ضروری است. این استراتژی محتوایی باعث می‌شود کاربران بیشتر درگیر وب‌سایت شوند و احتمال ترک صفحه کمتر می‌گردد. وب‌سایت‌های طراحی‌شده با رویکرد موبایل‌اول معمولاً سبک‌تر هستند و به طور موثرتری برای سرعت‌های بارگذاری سریع بهینه‌سازی شده‌اند.

یعنی به‌جای اینکه ابتدا به دسکتاپ توجه داشته باشید، باید بر اساس تلفن‌های همراه طراحی کنید و ابتدا مطمئن شوید که سایت برای تلفن‌های همراه بهینه شده است. سپس به سراغ دستگاه‌های دیگر مانند دسکتاپ و تبلت رفته و سایت را بر اساس آن‌ها، به صورت واکنشگرا طراحی کنید. در واقع به زبان خیلی ساده، اولویت را باید با موبایل قرار دهید و طراحی را بر اساس آن انجام دهید. یک موضوع بسیار مهم و اثرگذار در بحث سئو، یکسان بودن ساختار و محتوای سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ است که اگر به آن توجه نکنید، ضربه جدی به سئو سایت وارد می‌کنید. این موضوع به‌قدری مهم است که ما مدتی پیش یک مقاله با عنوان “توازن سایت در موبایل و دسکتاپ” در بلاگ سایت ابزار وردپرس منتشر کردیم. Mobile-First Indexing به این معنی است که گوگل ابتدا نسخه موبایلی یک سایت را برای ایندکس و رتبه‌بندی بررسی می‌کند، نه نسخه دسکتاپ.

درباره صفحات 404، باید این صفحات را بررسی کرده و با استفاده از ریدایرکت 301 (تنها یک مرحله) آنها را اصلاح کنید. یا اینکه حتما از صفحات 404 کاربر پسند استفاده کنید که اطمینان دارید کاربر از این صفحات خوشش خواهد آمد و سفرش را در وب سایت شما ادامه خواهد داد. یک شرکت پیشرو و موفق بایستی اطلاعات کسب و کار خود را به بهترین نحو ارایه و نسبت به تغییر دستگاه کاربران واکنش مناسب نشان دهد. برای طراحی ریسپانسیو وب‌سایت وردپرسی نیز می‌توان از پلاگین‌های طراحی اسلایدر و گالری و منو و ... هر زمان که کار به پایان رسید و سایت موبایل شما بهینه شد به گوگل اطلاع دهید تا سایت شما بررسی و ایندکس کند. با فعال سازی کش مرورگر، به مرورگر می‌گویید که عناصر صفحه که اغلب تغییر نمی‌کنند، می‌توانند در حافظه پنهان آن ذخیره شوند.

بنابراین، اگه عکس‌ها یا فیلم‌های حساس به اندازه به صفحه خاصی اضافه شده باشن، هر وقت صفحه مرورگر شما به اون قسمت از سایت برسه، این فایل‌ها نمایش داده میشن. روز به روز کاربران وب بیشتر از کامپیوترهای رومیزی دور میشن و در عوض، با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه خودشون به وب گردی و خرید می‌پردازن. گوگل از این داده ها برای درک بهتر محتوا و همچنین نمایش اسنیپت صفحه در نتایج جستجو استفاده می کند. پس نقش داده های ساختار یافته در ربات ها و نرخ کلیک صفحات غیرقابل انکار است. تا به حال تجربه گم شدن در یک مسیر را داشته‌اید؟ این مساله در زمانی که کاربر در سایت شما قرار می‌گیرد نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

سال ها پیش، مردم به طور پیشفرض اینترنت را فقط محدود به کسانی می دانستند که کامپیوتر دارند و اینترنت برای موبایل، به آن صورتی که امروز در دسترس است نبود. برای همین هم سایت ها خیلی به نسخه موبایلی خودشان توجهی نمی کردند و معمولا تمرکز روش نسخه دسکتاپ بود. حالا دیگر آنقدر جریان فرق کرده است که حتی سئو موبایل هم معرفی شده است و باور کنید که از سئو برای دسکتاپ نیز مهم تر است و دلیل آن هم می تواند واضح باشد، کاربران موبایل ها از کامپیوتر ها و لپ تاپ ها بیشتر هستند. ما در این مقاله می خواهیم به سراغ سئو موبایل برویم و از اهمیت آن برای شما صحبت کنیم. گوگل قابلیت استفاده و تجربه کاربری را به عنوان عوامل مهم در تعیین رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد.

برای سئو موبایل شما باید طراحی “Above the Fold” را فراموش کنید و بدانید که کاربر قرار است که بیشتر در سایت شما اسکرول کند و پایین بیاید. اگر بخواهیم سئو موبایل را تعریف کنیم باید بگوییم که به مجموعه اموری گفته می شود که باعث بهینه سازی سایت ها برای گوشی های تلفن هوشمند و تبلت ها می شوند. به این صورت که نسخه جداگانه موبایلی سایت شما جداگانه به کراولر های موتور جست و جو معرفی بشود. چرا واقعا این موضوع آنقدر مهم است؟ به این خاطر که 58 درصد از جست و جو هایی که در گوگل انجام می شود توسط گوشی های موبایل است. دقت کردید؟ اینطور که معلوم است کاربران گوشی های موبایل از سال 2011 تا به حال خیلی بیشتر از کاربران دسکتاپ شده اند و برای همین مسلم است که باید سئو موبایل در سایت ها در دستور کار قرار بگیرد. احتمالا این 58 درصد در آینده بیشتر هم خواهد شد و دیگر وقت آن رسیده است که به طور جدی فکری برای سئو سایت مان کنیم.

وب واقعی، پیشرفت واقعی در فناوری‌ها، به بهترین وجه در یه نمایشگر تمام صفحه نشون داده میشه. اما، تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های تلفن همراه یه چیز جداگونه هستن و دیگه وقتش رسیده که شروع به انطباق با مفهوم «طراحی سایت اول برای موبایل» یا همون بهینه سازی وب سایت برای گوشی موبایل کنیم. طراحی و ساخت سایت با رویکرد موبایل‌اول تضمین می‌کند که کاربران موبایل می‌توانند به راحتی در وب‌سایت جستجو کرده و با آن تعامل داشته باشند. این شامل طراحی رابط کاربری دوستانه، منوهای قابل فهم و المان‌های تعاملی لمسی است که به راحتی با انگشتان قابل استفاده هستند. افزایش میزان استفاده از موبایل برای جستجو در اینترنت باعث شده است که گوگل وارد عمل شود و از الگوریتم اولویت با نسخه موبایل برای ایندکس سایت ها استفاده کند.

این کمک می‌کند تا گوگل به راحتی ساختار سایت را درک کند و محتوای مرتبط را به کاربران ارائه دهد. رویکرد موبایل‌اول مجبور می‌کند طراحان به دقت در نظر بگیرند که چه محتوایی باید اولویت داشته باشد و در صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر به خوبی قابل دسترس باشد. این امر به ارائه محتوای مختصر و مفید که به سرعت نیازهای کاربران را برآورده می‌کند، کمک می‌کند. یکی از موضوعات جدید و به‌روز در حوزه طراحی و ساخت سایت که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، “طراحی و ساخت سایت با رویکرد جامع موبایل اول (Mobile-First Design)” است. این رویکرد با توجه به افزایش چشمگیر استفاده کاربران از تلفن‌های همراه برای دسترسی به اینترنت و جستجو در وب، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. عملکرد الگوریتم Mobile-First Indexing به این صورت است که گوگل ابتدا به دنبال نسخه موبایل سایت می‌گردد و اطلاعات موجود در آن را برای ایندکس کردن و رتبه‌بندی استفاده می‌کند.

در حال حاضر کاربران از بیشمار نمایشگر در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده می کنند. گوگل پیشنهاد می کند که از نوع اول یا Responsive Web Design استفاده کنیم، زیرا به نسبت دو نوع سیستم دیگر، مشخص تر، منعطف تر و قابلیت تبدیل شدن به هر دو نوع نسخه سیستمی و موبایلی را دارا می باشد. وب سایت‌ها بر پایه کد نویسی طراحی و اجرا شدن؛ بنابراین احتمال بروز هرگونه اشکال یا خطای عمدی یا سهوی در مکانیزم سایت‌ها وجود داره. همه چیز را درباره ساخت و طراحی سایت در این مقاله بسیار مهم مطالعه بفرمایید. BrowserStack , Sauce Labs به شما امکان می‌دهند تا سایت خود را در دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف تست کنید.

در ادامه می خواهیم نکات مهم سئو و بهینه سازی سایت ها در موبایل را بررسی کنیم. تا چندی پیش برای نمایش یک وب سایت در موبایل، طراحی و برنامه نویسی مجزا تحت عنوان Mobile version یا سایت موبایل محور انجام می شد. در این نوع طراحی، سرور با توجه به شناسه مرورگر کاربر تشخیص می داد که کاربر سایت را با موبایل بازدید می کند. در این حالت محتوای موبایل را در همان آدرس به او نشان می داد یا او را به URL مخصوص موبایل هدایت می کرد. بررسی آماری گوگل نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار کاربران اینترنت موبایل از دستاپ پیشی گرفته‌اند. در حقیقت تعداد گوشی‌های اندروید و آیفون آن قدر افزایش پیدا کرده و سرعت اینترنت سیم‌کارت بیشتر شده که این روزها کاربران اینترنت بیش از کامپیوتر و لپ‌تاپ، از موبایل برای بازدید از سایت‌ها استفاده می‌کنند.

برای آگاهی از سرعت سایت می توان از ابزار تست سرعت موبایل گوگل کمک گرفت. تنها کاری که باید در اینجا انجام دهیم این است که آدرس سایت را وارد کرده و روی دکمه فلش کلیک کنیم. این ابزار به وب سایت دسترسی پیدا کرده و آن را اسکن می کند تا ببیند با چه سرعتی در دستگاه تلفن همراه بارگیری می شود. همچنین می توان برای یافتن اطلاعات دقیق تر به پایین صفحه اسکرول کرد؛ در اینجا می بینیم که سایت چگونه با رقبا مقایسه می شود و حتی می توان چند ثانیه زمان بارگذاری سایت را کاهش داد. با استفاده از راهکارهای مختلف می توان زمان بارگزاری را کوتاه کرد و از این طریق سایت را برای عملکرد در دستگاه های موبایل و دسکتاپ بهینه سازی کرد.

همان طور که گفتیم سرعت سایت در موبایل و به حداقل رساندن زمان بارگذاری سایت همیشه یک موضوع کلیدی و مهم است. در واقع بهینه سازی سایت برای موبایل و سرعت آن کمک می کند که نرخ پرش پایین نگه داشته شود و تجربه کاربران بهبود یابد. البته زمانی که سایت برای کاربران موبایل بهینه سازی می شود، عملکرد سایت دارای اولویت بیشتری خواهد بود. با توجه به اهمیت روزافزون استفاده از دستگاه‌های موبایل، الگوریتم Mobile-First Indexing گوگل به سایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی شده‌اند اولویت می‌دهد. بهینه‌سازی طراحی ریسپانسیو، بهبود سرعت بارگذاری صفحات و استفاده از ابزارهای تست موبایل از جمله راهکارهای کلیدی برای آماده‌سازی سایت شما جهت Mobile-First Indexing است. با اجرای این راهکارها، می‌توانید رتبه‌بندی سایت خود را بهبود بخشید و تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان موبایل فراهم کنید.

شما خودتون رو بذارید جای کاربر؛ چه حسی دارید وقتی موقع خوندن محتوای یک صفحه ناگهان پاپ آپ روی اون ظاهر میشه؟ حسش دقیقا شبیه اون لحظه‌ایه که درست توی نقطه اوج سریال، پیام‌های بازرگانی شروع میشن. کلا هیچ کس از مهمون ناخونده خوشش نمیاد و پاپ آپ هم حکم یک مهمان ناخوانده رو داره. البته در صورتی که ازش درست و بجا استفاده بشه می‌تونه واقعا تاثیر گذار باشه؛ اما استفاده نادرست ازش هم به همون اندازه در تجربه کاربری سایت اثر منفی میذاره. به این منظور باید تا جایی که به تجربه کاربری لطمه نمی‌زنه المان‌های اضافی سایت رو حذف کنید. ما در SEO Solution متخصص در ارائه راهکارهای جامع بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) هستیم.

به همین منظور من دو مقاله آینده را به راهنمایی در مورد سئو موبایل اختصاص داده ام و به طور کامل نکات و روش های سئو و بهینه سازی سایت برای موبایل را شرح خواهم داد. از شما دوستان عزیزم خواهش می کنم که با تمرکز و دقت کافی این مقاله بسیار مهم را مطالعه کنید. منظور از Mobile-First Index این است که از این پس گوگل ابتدا از نسخه‌ی موبایلی استفاده می‌کند و سپس سراغ نسخه‌ی دستاپی صفحات می‌رود. به این ترتیب زمانی که کاربر عبارتی را گوگل می‌کند، اگر سایتی دو نسخه داشته باشد، نسخه‌ی موبایلی در اولویت نمایش در نتایج گوگل است. این به این معناست که اطلاعات مربوط به صفحه شما در پایگاه داده‌های گوگل ذخیره می‌شود تا برای جستجوهای کاربران مورد استفاده قرار گیرد. در این روش، باید ابتدا سایت را برای موبایل طراحی کنید و سپس آن را برای دستگاه‌های دیگر بهینه‌سازی و ریسپانسیو کنید.

و در آخر به یکی از مهم ترین ویژگی دوره ها اشاره میکنم و آن هم آپدیت و بروز بودن آن ها مطابق آخرین تکنولوژی ها میباشد. برای جلوگیری از جریمه شدن باید از اینکه که پنجره ‌های بازشوی سایت در تلفن همراه از این دستورالعمل‌ ها پیروی می ‌کنند؛ اطمینان حاصل کرد. در اینجا میتونی یاد بگیری چطور یک کسب‌وکار اینترنتی را از صفر راه بندازی و مدیریت کنی. سپس تعیین کردیم در نمایشگرهای بزرگتر از ۶۰۰ پیکسل رنگ پس‌زمینه به سبز تغییر کند. همانطور که می‌دانید هر ساله افراد بیشتری از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند.

شرکت سورنا وب هیرکان با ارائه خدمات طراحی سایت در گرگان، به کسب‌ و کارها کمک می‌کند تا حضور آنلاین خود را تقویت کرده و رشد بیشتری دست یابند. استفاده مناسب از تگ های هدینگ یا هدر (H1 تا H6) هم یکی از همین جزئیات است. هر درخواستی که سایت شما باید انجام دهد بر سرعت سایت شما تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که باید روی کاهش این درخواست‌ها برای بهبود سایت تلفن همراه خود کار کنید. برای انجام این کار ابتدا مشخص کنید که می خواهید کاربران در سایت شما چه کاری انجام دهند. به عبارت دیگر، شما باید سایت خود را به گونه ای بهینه سازی کنید که تنها با یک لینک، هم برای دسکتاپ و هم برای موبایل مناسب باشد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به کدُ سئو می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد. تا زمانی که این ملاحظات در هنگام طراحی پاپ آپ در نظر گرفته شود برای سایت خطر جریمه شدن وجود ندارد. دوستان عزیز، از این که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما متشکریم. برخی از مشهورترین برندها در caching وب عبارتند از Varnish ،Squid و Memcached. اما مطمئن باشین که راه‌حل‌های زیاد دیگه‌ای در بازار وجود داره، به خصوص اگه کاربر وردپرس باشین؛ همچنین می‌تونین برای CDN هم ثبت نام کنین. از اونجایی که pre-loader ها از برچسب‌های HTML پویا استفاده می‌کنن، می‌تونین محتوایی مثل Google Fonts رو از قبل بارگیری کنین یا یه اسکریپت سفارشی برای پیش بارگیری دارایی‌های JavaScript در وردپرس ایجاد کنین.

به این ترتیب، مرورگر هر زمان که دوباره بازدید می کند فقط باید محتوای جدید و پویا را دانلود کند. باز هم، این چیزی است که افزونه ای مانند WP Rocket می تواند به شما کمک کند. به همین دلیل است که سرعت سایت برای سال ها یک عامل رتبه بندی بوده است و گوگل به طور فزاینده ای بر رفع این مشکل رایج تمرکز می کند. حتی اگر یک نتیجه مثبت کلی برای سایت نشان داده شود، باز هم ممکن است در بارگذاری برخی عناصر مشکل وجود داشته باشد؛ که در این صورت اعلان مشکلات بارگیری صفحه نمایش خواهد داده شد. در صفحه ای که باز می شود می توانیم ببینیم که دقیقا گوگل کدام منابع را نمی تواند بارگزاری کند. در این مرحله می توان مشکلات را با استفاده از راه حل های اصولی بر طرف کرد.

گوگل مدت هاست که تاکید می کند این نوع تبلیغات به شدت روی میزان رضایت کاربران تاثیر می گذارد و با جریمه همراه است. سعی کنید طراحی را به گونه ای انجام دهید که محتوای هر دو نسخه معادل باشند چون تقریباً ایندکس سایت شما از روی محتوای نسخه موبایل انجام می شود. به جای حذف محتوا، راهکارهایی مثل استفاده درست از فضا، انتقال محتوا به آکاردئون یا تب و … را به کار ببرید. در بیشتر مواقع تبلیغاتی که در سایت‌ها نمایش داده می‌شود باعث خروج کاربر از سایت شما می‌شود. برای این که کاربران را بتوانید در سایت خود نگه دارید باید بنرهای تبلیغاتی را در کم‌ترین اندازه ممکن و در جایی که به تجربه کاربر لطمه‌ای وارد نشود قرار دهید. زمانی که کاربران از دستگاه‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند به راحتی عناصر کلیدی سایت را نمی‌توانند مشاهده کنند.

عناصر بصری مانند عکس، تصویر، نماد و فیلم بزرگترین مصرف کننده پهنای باند در صفحات وب هستن. پاسخی که می‌توان به این سوال داد این است که باید به کاربر و مشتریان اجازه دهید که به هر شکلی که می‌خواهند خرید خود را انجام دهند. در ادامه هر کدام از این موارد را بررسی و نقاط ضعف و قوت هر کدام را آنالیز می نماییم. مهندسی مکانیک، عاشق موسیقی، انیمه و فیلم هنری، نقاشی و خطاطی و همین‌طور بازی‌های نقش‌آفرینی جذاب. در واقع اگر ویترینی از مطالب برگزیده یا Mega Menu زیبایی بالای سایت قرار داده باشید، لزوماً نباید آن را به صورت کامل مخفی کنید بلکه بهتر است صرفاً ارتفاع کلی آن را کم کنید.

با استفاده از این ابزارها، می‌توانید مطمئن شوید که سایت شما در تمامی دستگاه‌ها به خوبی نمایش داده می‌شود و مشکلات احتمالی را شناسایی کنید. به جای استفاده از واحدهای اندازه‌گیری ثابت مانند پیکسل، از واحدهای نسبی مانند درصد و em استفاده کنید. این واحدها به شما امکان می‌دهند تا اندازه عناصر صفحه به طور خودکار با اندازه صفحه نمایش تطبیق یابد. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. نمونه بارز این موضوع ریز بودن بیش از اندازه برخی نوشته ها در دستگاه های موبایلی است که خوانایی آن را سخت می کند.

صفحه اول روی این موضوع تمرکز دارد که کاربری که وارد سایت می‌شود را به مشتری تبدیل کند. برای رسیدن به این هدف می‌بایست از دکمه‌های فراخوان یا  CTA، کلیدهای میانبر یا Shortcut و استفاده حداقلی از تبلیغات انجام گیرد. این سایت‌ها برای هر دستگاهی مانند موبل و تبلت بهینه می‌شوند و محتوای آن‌ها به طور مناسبی به نمایش در می‌آید. مزایای چنین روشی این است که سایت شما فقط یک URL دارد؛ پس از نظر بهبود سئو، وظیفه کمتری برعهده خواهید داشت. همچنین، سایت شما در تمامی دستگاه‌ها به طور مناسبی نشان داده می‌شود اما این روش یک عیب دارد و آن گران بودن هزینه چنین طراحی سایتی است.

تا چند سال گذشته، همه سایت‌ها تحت تاثیر این الگوریتم قرار نگرفته بودند، تا زمانی که شرکت گوگل در سال 2020 اعلام کرد که تمام وب‌سایت‌ها تحت تاثیر این الگوریتم قرار می‌گیرند. گوگل سایت‌هایی را که از پنجره‌های بازشو یا میان‌افزارهای بزرگ برای تبلیغ خبرنامه، فرم‌های ثبت‌نام یا تبلیغات استفاده می‌کنند جریمه می‌کند. با این وجود زیاد مشاهده می شود که برخی سایت های بزرگ این اشتباه را انجام می دهند. اگر بخواهید سایت خود را برای دستگاه های موبایلی بهینه سازی کنید باید با توجه به Mobile-first index نکات مربوط به Mobile SEO را اجرا کنید. نیازی به گفتن نیست که موبایل آینده جستجو است و احتمالاً به همین دلیل است که گوگل کل الگوریتم خود را برای تمرکز بر جستجوی تلفن همراه اصلاح می کند. آیا این باید یک اولویت برای وب سایت شما باشد؟ اصلا آیا سئو موبایل اهمیت دارد؟ در ادامه به این موضوع پرداخته ایم.

سایدبار و فوتر، بخش‌های مهمی از سایت هستند؛ چرا که محتوای ثابتی در آن‌ها قرار دارد و در برخی صفحات سایت این محتواها به صورت یکسان نمایش داده می‌شوند. حالا باید در نسخه تلفن همراه سایت هم بررسی کنید و مطمئن شوید که سایدبار و فوتر به خوبی نمایش داده می‌شوند. در آن سال گوگل از نسخه موبایل یک سایت برای تعیین رتبه سایت استفاده کرد و مبنای رتبه بندی سایت ها نسخه موبایلی شد. چیزی که در سئو به آن اولویت ایندکس موبایل (Mobile-first index) گفته می شود. هدف این شکل از سئو نه تنها افزایش رتبه موتورهای جستجو است، بلکه ارتقاء تجربه کاربر تلفن همراه از طریق محتوا و فناوری را نیز در اولویت قرار می دهد.

در بخش دوم نکات دیگری را در رابطه با بهینه سازی سایت برای موبایل مورد بررسی قرار خواهم داد. در این مطلب می‌خواهیم به نکات مهم در طراحی و بهینه‌سازی سایت برای موبایل که به سئو نیز کمک می‌کند، بپردازیم. درسته توی قسمت‌های قبلی درباره این حرف زدم که تا جای ممکن المان‌های اضافی رو در بهینه سازی سایت برای موبایل حذف کنید؛ اما قطعا منظورم این نبود که این شیوه رو روی محتوای مهم سایت هم عملی کنید. این موارد همگی مهر تاییدی بر ضرورت بهینه سازی سایت برای موبایل و تاثیرش در سئو هستن. با توجه به محدودیت‌های صفحه‌نمایش موبایل، طراحی با رویکرد موبایل‌اول به بهبود قابلیت استفاده وب‌سایت کمک می‌کند.

از طرف دیگه به دلیل اینکه قالب‌های استاندارد از نظر گوگل بهینه هستن، ربات‌های گوگل راحت‌تر می‌تونن به محتوای صفحات مختلف سایت شما دسترسی پیدا کرده و اون‌ها رو بررسی کنن. PageSpeed Insights به شما کمک می‌کند تا سرعت بارگذاری صفحات خود را بررسی کنید و راهکارهایی برای بهبود سرعت ارائه می‌دهد. این ابزار مشکلاتی مانند اندازه تصاویر، استفاده از کدهای CSS و JavaScript غیر ضروری و زمان پاسخگویی سرور را شناسایی می‌کند. این ابزار رایگان گوگل به شما نشان می‌دهد که آیا سایت شما با موبایل سازگار است یا خیر. این ابزار مشکلاتی مانند اندازه متن، فاصله دکمه‌ها و سرعت بارگذاری صفحات را شناسایی می‌کند و راهکارهایی برای بهبود ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال برای حالتی که عرض صفحه بین ۳۲۰ تا ۵۳۹ پیکسل است، می‌توان عرض بلوک اصلی صفحات سایت را به جای ۱۳۰۰ پیکسل، معادل ۱۰۰ درصد تعریف کرد. در صورت نیاز به بهینه‌سازی، در بخش Optimization Suggestions پیشنهادات گوگل لیست می‌شود. محتوای مهم ضمن اینکه باید در ساختار سایت به خوبی نمایش داده شده و کاملا خوانا باشه، نباید مخفی بشه. فریم‌ورک‌هایی مانند Bootstrap و Foundation ابزارهای قدرتمندی را برای طراحی ریسپانسیو فراهم می‌کنند. این فریم‌ورک‌ها شامل کلاس‌ها و کامپوننت‌های آماده‌ای هستند که به شما کمک می‌کنند به سرعت طراحی ریسپانسیو سایت خود را ایجاد کنید. سایت خود را طوری بهینه سازی کنید که خزنده به راحتی بتواند آن را پیدا کند و شما نیز راحتتر بتوانید لینکهای بیشتری را ایندکس کنید.

یکی از معیارهای گوگل برای سنجش میزان ارزشمندی و اعتبار یک سایت، رفتار کاربران هست. لینک‌های شکسته، مشکل ایندکس شدن، ریدایرکت‌های ناقص، از کار افتادن سرور و… تنها برخی از مشکلاتی هستن که ممکنه در عملکرد یک وب سایت رخ بدن. Viewport عرض صفحه را برای دستگاه مورد استفاده برای مشاهده آن تعیین می کند. با تعیین یک نمای صحیح، مطمئن می شوید که بازدیدکنندگان با دستگاه های خاص نسخه مناسب سایت شما را دریافت می کنند. عدم انجام این کار را ممکن است باعث شود سایت دسکتاپ به یک کاربر گوشی هوشمند با صفحه نمایش کوچک نشان داده شود. تغییر مسیر یک بازدیدکننده را از یک صفحه درخواستی به صفحه دیگر هدایت می کند، زیرا صفحه درخواستی منتقل یا حذف شده است.

Mobile first index به معنی این است که گوگل در وهله اول برای ایندکس و رتبه بندی از نسخه موبایل صفحه استفاده می کند. پس اگر در وبسایت خود URL های جدایی را برای موبایل و دسکتاپ در نظر گرفته اید، گوگل URL موبایل را به کاربران موبایل و URL دسکتاپ را به کاربران دسکتاپ نشان می دهد. در واقع، هدف گوگل از پیاده سازی الگوریتم اولویت با نسخه موبایل، پاداش دادن به وبسایت هایی است که تمام تلاش خود را می کنند، تجربه مشابهی را برای کاربران موبایل و دسکتاپ خود رقم بزنند. پیاده‌سازی رویکرد موبایل‌اول در طراحی و ساخت سایت نه تنها به بهبود تجربه کاربری و افزایش سئو کمک می‌کند، بلکه به برندها اجازه می‌دهد تا با کاربران موبایل که روز به روز در حال افزایش هستند، ارتباط بهتری برقرار کنند. این رویکرد به یک استاندارد طلایی در صنعت طراحی وب تبدیل شده است و اجرای آن برای موفقیت در دنیای دیجیتال امروز ضروری است. الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index) تقریبا در اوایل سال 2018 معرفی شد.

به عنوان مثال، می‌توان فایل robots.txt سایت را ویرایش کنیم تا به گوگل اجازه دهیم به فایل‌ های مسدود شده دسترسی داشته باشد یا هر گونه خطای تغییر مسیر را برطرف کند . البته به غیر از استفاده از این صفحه، توصیه می‌شود پیشنهاداتی که در بالا نیز ذکر شد، که همان توصیه‌های گوگل برای استفاده کاربر از موبایل است را در نظر بگیرید. این شبیه ساز به راحتی به شما نشان می‌دهد که سایت شما در صفحه موبایل به چه شکلی در می آید پس از انجام این مرحله نوبت به تست سایت توسط ابزار گوگل است. نوار جستجو را نزدیک به بالای صفحه خود قرار دهید تا هر زمان که کاربر خواست کالای خاص مورد نظر خود را جستجو کند؛ به راحتی این کار را انجام دهد. همچنین برای این نوار جستجو فیلترهایی در نظر بگیرید تا به راحتی و سریع‌تر به کالای مورد نظر خود دست پیدا کند.

فقط به این موضوع توجه داشته باشید که اگر سایت شما در نسخه موبایل عملکرد خوبی نداشته باشد، رتبه‌های پایین‌تری در نتایج جستجو کسب می‌کنید. زیرا همان‌طور که اشاره شد، گوگل ابتدا به نسخه سایت در تلفن همراه توجه می‌کند و سپس نسخه دسکتاپ را مورد بررسی قرار می‌دهد. همیشه یادتان باشد که در سئو موبایل باید در نظر بگیرید که با صفحات نمایش کوچکتری طرف هستیم. پس بهتر است برای اینکه عملکرد خوبی در صفحه SERP داشته باشیم، عنوان صفحه خودمان و توضیحات متا را برای نسخه موبایلی بهینه سازی کنیم. سعی کنیم بدون از بین بردن کیفیت این اطلاعات، آن ها را کوتاه تر بنویسیم تا کاربران موبایل بتوانند همه آن ها را بخوانند و بدانند که قرار است با صفحه ای رو به رو بشوند که اطلاعاتی که می خواهند در آن وجود دارد.

طبق گفته گوگل، اگر عمداً مطالب کمتری را در نسخه موبایل قرار دهید ممکن است شاهد کاهش ترافیک باشید. آمارهای دریافت شده نشان داده است که 92 درصد از کاربران قبل از خرید خود نظراتی که کاربران ثبت کرده‌اند را مطالعه می‌کنند. نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که نظرات دیگر کاربران در تصمیم‌گیری خرید بسیار تاثیرگذار است. در سایت خود حتما قسمت نظرات را فعال کرده و سپس برای این نظرات فیلترهایی با عنوان جدیدترین نظرات، مثبت‌ترین نظرات و کم‌ترین امتیازها را قرار دهید. طبق آمار، استفاده‌کنندگان از موبایل برای بازدید صفحات وب، روز به روز در حال رشد هستند و این رشد طی یک سال اخیر، بی‌سابقه بوده است و گوی سبقت را از بازدیدکنندگانی که از طریق کامپیوتر به وب‌گردی می‌پردازند ربوده است. این نشان می‌دهد که در صورتی‌که وب‌سایت شما بازدیدکنندگانی دارد، بخش اعظم آن‌ها را افرادی که از طریق موبایل وارد شده‌اند تشکیل می‌دهد.

برای این که بتوانید از سئو سایت خود مطمئن شوید، به برخی ابزارهای خاص نیاز دارید. در این قسمت، ما برخی از بهترین ابزارهایی که می توانید برای سئو سایت خود با گوشی از آنها استفاده کنید را نام می بریم. هر یک از این ابزارها دارای ویژگی های خاص خودشان هستند که شما می توانید با کمی تحقیق درباره آنها، اطلاعات کافی درباره این ابزارها به دست بیاورید. اگر حین طراحی، صفحات موبایل الویت طراح باشند، طرح موبایل فرست نام می‌گیرد. در این روش طراح وب باید ابتدا صفحات کوچکتر را در نظر بگیرد، آنها را طراحی کند سپس این طرح را برای صفحات بزرگتر گسترش دهد. اگرچه اندازه صفحه وب مشخصی وجود نداره که همه باید از اون استفاده کنن، اما عقل سلیم شما چی  میگه؟ میگه که اندازه صفحه وب کوچکتر برابر با بارگذاری سریعتر سایت وردپرس است.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری