تعاریف از کاشی
کاخ باشکوه وی که مقدسی از آن با شگفتی یاد میکند ۳۶۰ اتاق داشت که دیوارهای آن را با کاشی چینی آراسته کاشی سرامیک ظفرقندی بودند. در ساعت ۱۰:۰۹:۵۹ ایاستی روز ۱۲ نوامبر ۱۹۸۱ شاتل کلمبیا به فضا پرتاب شد.این پرتاب قرار بود ۹ اکتبر انجام شود، اما به علت نشت نیتروژن تترا اکسید در هنگام بارگیری به تاخیر افتاد.در ۴ نوامبر نیز پرتاب فضاپیما به تاخیر افتاد، علت آن نگه داشتن، شمارش معکوس توسط رایانه به علت کمبود فشار اکسیژن موجود در مخزن خارجی ذکر شدهاست.در هنگام پرتاب با تمهیداتی که بر سیستم کاهشدهندهٔ صدا از قبل برنامهریزی شده بود، هیچ یک از کاشی عایق حرارت از شاتل جدا نشدند و فقط حدود ۱۲ کاشی آسیب دیدند. مشعلهای برش میتوانند مقادیر بسیار زیادی از فولاد را با انرژی کم انجام دهند. استیاس-۲ دومین ماموریت انجام شده با شاتلهای فضایی ناسا بود که در تاریخ ۱۲ نوامبر ۱۹۸۱ با پرتاب کلمبیا از پایگاه فضایی کندی آغاز و در ۱۴ نوامبر ۱۹۸۱ بعد از ۲ روز و ۶ ساعت با فرود در پایگاه هوایی ادواردز پایان یافت.این پرواز در عین حال دومین پرواز فضاپیمای کلمبیا نیز به حساب میآمد.
تعداد چرخشهای مدارگرد به دور زمین ۳۷ بار بود که ۲ روز و ۶ ساعت و ۱۳ دقیقه و ۱۲ ثانیه طول کشید. در ۱۴ نوامبر ۱۹۸۱، ساعت ۱:۲۳:۱۱ بعدازظهر به وقت پیاستی، مدارگرد کلمبیا در پایگاه نیروی هوایی ادواردز فرود آمد. این صفحه آخرینبار در ۱۷ آوریل ۲۰۲۵ ساعت ۱۹:۱۹ ویرایش شده است. در سده اخیر، خط ثلث در ایران، عراق، ترکیه، سوریه، لبنان و مصر از اقبال نسبی برخوردار بوده و استادان برجستهای قدم به عرصه نهادهاند. اما در عثمانی اهمیت خط ثلث سیر صعودی داشت و آن دیار بهتدریج به کانون ثلثنویسی مبدل گشت. ۲۹ ژوئن ۲۰۱۱. بایگانیشده از اصلی در ۳ دسامبر ۲۰۱۳. بایگانیشده از اصلی در ۱۳ اوت ۲۰۱۲. ↑ در شناخت فرهنگ و ادب مازندران: به یاد امیر پازواری. ماموریت به علت مشکلات مربوط به سلولهای سوختی به ۳ روز تقلیل یافت و پس از فرود مدارگرد در ۲۵ نوامبر ۱۹۸۱ به پایگاه فضایی کندی منتقل شد. در حال حاضر حمل و نقل هوایی در استان اصفهان در بین سایر بخشها از نظر حمل مسافر، پس از حمل و نقل جادهای در رتبه دوم و از نظرحمل بار، با سهمی اندک از جابجایی بار، در رتبه سوم قرار دارد.
خط ثُلث یکی از شیوههای بسیار مهم در خوشنویسی اسلامی و یکی از خطوط ششگانه است و ابداع آن را به ابوعلی بن مقله بیضاوی شیرازی (معروف به ابن مقله) که در قرن سوم هجری میزیست نسبت میدهند. این ابهام امروزه نیز در میان محققان باقیاست، ولی بیشتر بر این باورند که ابن مقله، به عنوان نخستین کسی که خطوط شش گانهٔ اسلامی را قاعدهمند کرد و در تکامل اولیهٔ این خطوط و بهویژه ثلث، تأثیر بهسزایی داشتهاست و پس از وی ابن بواب و یاقوت مستعصمی بیشترین سهم را در منزه کردن و تکامل این خط بهخود اختصاص دادهاند. در همین احوال، رقابت بین عراقیهای عجم و خراسانیها بهویژه مستوفیان و جوینیها بهسبب برتریجویی پدیدار شد که در آثار مستوفی نیز مشهود است و در برخی موارد ذکر احوال جوینیها محذوف گشته است. یاقوت، بهویژه تأثیر بسیاری در تکامل این خط داشتهاست. بعدها، نویسندگان رسالههای مختلف «آداب الخط»، غالباً ابن مُقْله بیضاوی شیرازی (درگذشتهٔ ۳۲۸) و گاه ابن بواب (درگذشتهٔ ۴۱۳) یا یاقوتِ مُستَعصَمی (درگذشتهٔ ۶۹۸) را واضع خط ثلث معرفی کردهاند.
نیز به جای شهر اردشیر خوره یا گور قدیم، شهر فیروزآباد را بنا کرد و در کازرون سرایی برای سمساران ساخت که خود روزی ۱۰٫۰۰۰ درهم از آنجا سود برمیگرفت. این اولین بار بود که یک وسیلهٔ فضایی سرنشیندار برای بار دوم با دو سرنشین به فضا پرتاب میشد. به این ترتیب که هر یک از فضاهای فوق به وسیله راهرو و هشتی از فضای دیگر جدا میشد تا دما و رطوبت هر فضا نسبت به فضای مجاور تنظیم شود. اشاره کرد. دانشمندان ماموریت به اطلاعات بدست آمده از بستهٔ مطالعات فضا و زمین نیز راضی بودند. نیز کاریزهای شیراز، آب را به ۳۰۰ دیه میرسانیدند. قلقشندی بر آن است که واضع ثلث، ابراهیم شجری (شِحْری، سِجْزی، سگزی)، خطاط مشهور دورهٔ مأمون عباسی بود که آن را از ثلثین اخذ کرد. حمدالله مستوفی از اقدامات رکن الدوله در ساخت بارویی به دور اصفهان یاد میکند که به افزایش جمعیت و پیوستن چهار دیه (کران)،(کوشک)،(جوباره) و (دردشت) منجر شد. در ساخت کاروانسراهای برونشهری از نقشههای چهار ایوانی، دو ایوانی، هشت ضلعی، مدور، کوهستانی و نوع کرانه خلیج فارس استفاده شدهاست. در روزگار او شیراز چنان آباد و پرجمعیت شد که جای لشکر نماند و او در نزدیکی شهر، محلّتی ساخت به نام «فنا خسروگرد» و لشکریان را در آن نشاند و شهر چنان آباد شد که ۲۰٫۰۰۰ دینار درآمد داشت.